Schrijven is meer
dan slechts een passie...”
Fever Ray

FEVER RAY DROOMT VAN VAKANTIE

Interview: Fever Ray

Het optreden van Fever Ray in Paradiso van 3 december was de op één na laatste van de tournee. Het soloproject van de Zweedse zangeres gooit hoge ogen in de alternatieve muziekscene met shows vol rook, lasers en elektronische soundscapes. Toch vindt ze het tijd om er even tussenuit te gaan.


De Zweedse Karin Dreijer Andersson alias Fever Ray is zich er maar al te goed van bewust dat poptempel Paradiso in Amsterdam een bijzondere plek is om op te treden. “Ik weet dat het een oude kerk is, ja. Olof (Dreijer, haar broer, red.) en ik zijn hier zo'n drie jaar geleden samen geweest als The Knife. Ook heb ik een vriend die hier in de jaren zestig kwam, toen het nog een coffeeshop was”, giechelt ze. “Tenminste, dat vertelde hij mij. Maar of dat ook echt zo is...”


DEMOCRATISCH IN DE STUDIO

Maar niet alleen de tegenstelling tussen kerk en coffeeshop trekt haar aan tot de club. De duistere, met sjamanistische rituelen doorspekte show van Fever Ray staat haaks op de gewijde sfeer, die deze vroegere kerk nog steeds uitademt. “Ik hou heel erg van tegenstellingen in het algemeen. In mijn muziek uit zich dat in gemanipuleerde hoge en lage stemmen. Mensen weten vaak niet of ik nu een man of vrouw ben als ze mijn muziek horen.”


Die benadering van haar stem past goed bij de elektronische low-tempo muziek die ze maakt. “Meestal worden liedjes voor mij helderder als ik mijn stem op een bepaalde manier manipuleer, het voelt dan natuurlijker aan. Ik volg de sfeer van het liedje. Ik vind niet dat vocalen per se beter zijn dan de instrumenten. Ik behandel alle audiotracks in de studio op een democratische manier.”


SCHREEUWEND OF FLUISTEREND

Dat wil overigens niet zeggen dat de teksten in de liedjes van haar begin dit jaar uitgekomen titelloze album minder belangrijk zijn dan de lome en dreigende muziek. ≴Ik denk dat wat je als artiest zegt heel belangrijk is, maar ook de manier waarop je iets zegt≵, legt ze uit. “Daar probeer ik goed over na te denken: of mijn teksten schreeuwend of juist fluisterend ingezongen moeten worden.”


GROOT EXPERIMENT

Minstens zo belangrijk is het voor de Zweedse om zowel met The Knife als met Fever Ray haar imago streng te bewaken. Ooit wilde zij en haar broer niet toeren met The Knife, omdat ze het nutteloos vonden om hun werk domweg na te spelen op een podium. Maar daar kwam verandering in toen bevriende kunstenaar Andreas Nilsson, die ook de video If I Had a Heart heeft geregisseerd, de visuele kant van de optredens voor zijn rekening nam.


“Hij haalde ons over met geweldige visuele ideeën. Ik zie mijn album en het optreden nog wel steeds als twee gescheiden werelden”, legt de zangeres uit. “Maar nu ik met Andreas samenwerk is optreden wel interessant geworden. Het is één groot experiment. Niet alleen muzikaal en visueel gezien, maar ook op sociaal gebied. Nu ik rondreis moet ik rekening houden met een heleboel mensen, ik heb nu een live band. Wanneer ik componeer zit ik alleen achter mijn computer.”


RUIMTE VOOR EIGEN IDEEËN

Ziet ze in het optreden dan geen kans om haar boodschap beter de wereld in te krijgen? En kun je haar mysterieuze optreden als verlengde van het album zien? “Dat is lastig te zeggen”, antwoordt ze met een serieuze frons op haar voorhoofd. “Het album is mijn kindje. Maar je kunt er wel je eigen beelden bij hebben. Met de show sturen Andreas en ik je een beetje een bepaalde richting in. Hopelijk is dat niet te dwingend. De show is zo gemaakt dat er ruimte blijft voor je eigen ideeën erbij.”


Dreijer Andersson wil dan ook niet teveel uitweiden over de betekenis van haar vaak cryptische teksten. Ook live op het podium en in haar excentrieke videoclips doet Fever Ray een regelrechte aanval op de zintuigen, maar over de betekenis van dat alles houdt de Zweedse de lippen stijf op elkaar. Lachend: “Nee! Nee! Ik wil Fever Ray niet aan één ding ophangen. Ik wil dat het openblijft voor interpretatie. Zo kan ik er mee blijven doen wat ik wil, van dag tot dag transformeren.”


LEGE AGENDA

Nu de tour is afgelopen weet ze nog niet wat ze nu precies gaat doen. The Knife is een optie, maar eerst komt Tomorrow, in a Year, de opera rondom The Origin of Species van Charles Darwin, uit. Broer en zus Dreijer schreven de muziek én libretto voor dit stuk (de voorlopige datum van release is januari 2010, red.). En voor de rest? “Ach, ik weet het niet. Ik vind het wel fijn om even niets in mijn agenda te hebben staan. Nu ik ‛s nachts weer kan slapen droom ik zelfs wel eens over een vakantie, kun je het geloven?”


Fever Ray trad op 3 december 2009 op in Paradiso, Amsterdam


Copyright © CJP.nl / Mark Sluymers, 10-12-2009


Fever Ray - Fever Ray

FEVER RAY BEZORGT RILLINGEN

Recensie: Fever Ray - Fever Ray

Net nu de krokussen hun koppen hebben opgestoken, komt Fever Ray (Karin Dreijer Andersson van The Knife) met een laatste restje onvervalste Scandinavische winterdepressie in de vorm van haar eerste soloalbum. Of steekt er meer achter de donkere klanken van Fever Ray?


DREINENDE MIGRAINEDREUN

Het eerste wat je hoort als je het schijfje opzet is een dreinende migrainedreun, alsof er ergens in je kamer een luidruchtige airconditioner staat te loeien. Dat onheilspellende geluid gaat het hele nummer If I Had a Heart door. Als je vervolgens de bijbehorende video durft af te kijken en een blik werpt op die naargeestige albumhoes kun je je onwillekeurig afvragen of het ooit wel goed komt met deze wereld.


ALS KRUIEND IJS

Maar wees gerust: zwartgalligheid en kille elektronica klonken zelden zo mooi als op Fever Ray. Karin mikt met haar eerste solowerk op een broeierige nachtmerriesfeer. Op vakkundige wijze bezorgt zij haar luisteraars rillingen. Is het niet door die precieze computergeluiden, dan wel door haar onaardse zangstem; de ene keer zo gemanipuleerd dat ze haast monsterlijk klinkt, de andere keer scherp en hoog – alsof er kruiend ijs tegen je trommelvliezen aanschurkt. Met dit bijzondere stemgeluid laat Fever Ray de meest triviale zaken in het leven – bungelende voeten uit een raam en vaatwastabletten – zwart als de nacht klinken.


TWIJFELS EN EENZAAMHEID

Eigenlijk borduurt Karin als Fever Ray voort op het werk dat ze eerder samen met haar broer Olof Dreijer uitbracht als het mysterieuze en altijd gemaskerde Zweedse electroduo The Knife. Groot verschil is wel dat de dansbeats meer naar de achtergrond zijn verdrongen. Dankzij de trage opbouw kruipt de plaat langzaam maar zeker onder je huid. En ondanks (of juist dankzij) alle computermanipulatie klinken de teksten van Fever Ray opvallend menselijk, compleet met de sporen van twijfel en eenzaamheid die daarbij horen. Voor iedereen die nu alweer genoeg heeft van die opgewekte krokussen.


Fever Ray - Fever Ray
Release: 23/03/2009
www.feverray.com


Copyright © CJP.nl / Mark Sluymers, 17-03-2009